środa, 6 maja 2015

Jak wziąć udział w badaniach konsumenckich?

Badania konsumenckie mają za zadanie dostarczyć informacji o preferencjach konsumentów dotyczących danego towaru. Najczęściej chodzi o produkt spożywczy i otrzymane dane pozwalają producentowi na odpowiednią zmianę składników by jak najlepiej spełniać oczekiwania swoich klientów. W badaniach konsumenckich udział biorą "zwykli" ludzi - nie trzeba być ani naukowcem, ani badaczem by móc w nich uczestniczyć. Można nawet powiedzieć, że brak wiedzy i doświadczenia może być w tym przypadku zaletą, bowiem badanie ma na celu zebranie informacji o preferencjach i oczekiwaniach zwykłych konsumentów.

Kto może zostać degustatorem?
Aby wziąć udział w badaniach konsumenckich trzeba najpierw znaleźć i zgłosić się do firmy, która takowe organizuje. Takie informacje dość łatwo znaleźć w Internecie i nie ma potrzeby abym dokładnie to opisywał. Po znalezieniu firmy, która poszukuje osób do badań najczęściej trzeba zgłosić się do niej wraz z wypełnioną ankietą. Ma ona na celu wstępną eliminację osób, które z różnych względów nie nadają się do tego zadania. Jednym z czynników, które mogą decydować o tym, że nasze zgłoszenie zostanie odrzucone jets to czy jesteśmy palaczem. Nałóg ten bowiem znacznie upośledza zmysł powonienia, który odgrywa duża rolę w procesie rozpoznawania smaków. Dlatego też instytucje i firmy zajmujące się przeprowadzaniem badań konsumenckich nie są skłonne do wybierania osób, które są nałogowymi palaczami. Inny czynnik jest związany z wpływem religii, tradycji i kultury na preferencje żywieniowe danego kandydata - na przykład niektóre religie zabraniają spożywania określonych potraw. Ograniczenia związane z rodzajem spożywanego pokarmu wynikają również ze względów zdrowotnych, bowiem w przypadku niektórych chorób stosuje się odpowiednie diety, które ograniczają rodzaj żywności, którą można jeść.

Czy warto?
Zastanawiając się nad wzięciem udziału w badaniach warto wziąć pod uwagę to, że jako osoba oceniająca mamy bezpośredni wpływ na końcowy efekt w postaci cech produktu. Możemy więc w pewnym stopniu decydować o tym jaki produkt trafi na sklepowe półki. Druga sprawa to wzięcie udziału w ciekawym doświadczeniu - nie każdy może pochwalić się tym, że brał udział w badaniach mających na celu uzyskanie informacji o oczekiwaniach klientów. Jednak bez względu na to z jakiego powodu weźmiemy udział w badaniu musimy pamiętać o jednym - konsumenckie badania żywności to nie zabawa i należny do tego podejść poważnie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz